16 Ağustos 2010

Etli Yaprak Sarma

Dolma

Etli yaprak sarma; her pişirdiğimde eşimin bana olan aşkının daha da artmasına sebep olan yemek :) Bu yüzden de blogumun ilk tarifini oluşturuyor :) Sevgili kayınvalidemin etli yaprak dolmasını yediğim günden beri, tarifinden bir adım bile şaşmadan yapıyorum. Anneciğim daha az pirinç, daha çok kıyma ile yapar bu yemeği. Kayınvalidem ise tam tersi şekilde yapıyor. Doğulu kadınlarımızın yaptıkları her yemek lezzetli ve benzersiz tatta oluyor zaten. Bu yemeğe eşsiz lezzetini sağlayan en büyük etken sumak suyu. Hem iç malzemelerine katılıyor, hem de pişme suyuna ekleniyor. İnsanda yedikçe daha çok yeme isteği uyandıran, soğukken bile zevkle yenilebilen bu tarifi beğeneceğinizi umuyorum.

MALZEMELER:
300 - 350 gr. asma yaprağı
250 gr. dana kıyma
1 büyük soğan
2 domates
1 yemek kaşığı domates salçası
1 yemek kaşığı biber salçası
2 su bardağı pirinç
2 limon suyu (daha az ekşili seviyorsanız 1 limon da kullanabilirsiniz)
2 su bardağı sumak suyu
2 çay bardağı sıvıyağ (yarım çay bardağı içine, geri kalan pişme suyuna)
Maydanoz, karabiber, pulbiber, tuz

YAPILIŞI:
  • Yapraklar taze ise 10 dakika, salamura ise 3-5 dakika kadar kaynar suda bekletip, süzgece alın.
  • Soğanı yemeklik doğrayın. Domatesleri rendeleyin ya da kabuklarını soyup robottan geçirin.
  • Sumak suyunu hazırlamak için eğer elinizde öz sumak varsa (aşağıdaki resimdeki gibi top top) bir cezveye 2 bardak su koyup kaynatın, içine bir avuç sumak atıp demlenmeye bırakın.
  • Bir kaba kıymayı, soğan ve domatesleri, yıkanmış pirinci, limon suyunu, birer kaşık domates ve biber salçalarını, maydanoz ve baharatları, yarım çay bardağı sıvı yağı ekleyin.
  • Hazırlamış olduğunuz 2 bardak sumak suyundan bir parmak kadarını da bu harca ekleyip iyice yoğurun.
  • Bir yaprağı düz bir zemine koyup (kesme tahtası gibi) içine hazırlamış olduğunuz harçtan bir tatlı kaşığı kadar koyup, sarın. İç harcı bitene kadar sardığınız tüm dolmaları, aralarında hiç boşluk kalmayacak şekilde tencereye dizin.
  • Dolmalar pişerken yaprakların açılmaması için dolmaların üstünü kaplayacak büyüklükte bir tabağı ters çevirip dolmaların üzerine yerleştirin.
  • Üstüne kapattığınız tabağın açıkta kalan yan kısımlarından sumak suyunu ve kalan 1,5 çay bardağı sıvı yağı tencereye ekleyin. Pişme esnasında suyu azalmış ve dolmalarınız hala pişmemişse sıcak su ekleyebilirsiniz.
  • Suyu kaynayana kadar orta ateşte, kaynadıktan sonra kısık ateşte yaklaşık 35 - 40 dakika kadar pişirin.
Sumak:
Sumak

5 yorum:

  1. Aramıza hoş geldin şekerim :)
    Canı gönülden dilerim, herşey gönlünce olsun, bundan sonrada...
    Zaten sen yüreğinin güzelliğini yansıtsan buraya yeter.

    İlk tarifinde hakikaten bomba.
    Kimbilir ne güzellikler gelecek daha bu masaldan, keyifle bekliyorum.

    Öpüyorum kocaman...

    YanıtlaSil
  2. Muge'cim,

    Iyi dileklerin icin cok cok tesekkur ederim. Ilk izleyicim ve ilk yorum yazan kisi olarak bana ugur getireceginden eminim :) Sefiyorum seniii :)

    YanıtlaSil
  3. Sitenizin ismine bayıldım. Gönlünüzden geçen her mutfak masalını paylaşmanız dileğiyle. Bu arada yaprak sarmaları harika görünüyor. Ellerinize, emeklerinize sağlık.

    YanıtlaSil
  4. O kadar guzel anlatmissiniz ki dolma masalini :) nasil olur da bu kadar zaman korkmusum bu canavardan.... Yarinki menume aldimmm Elinize saglik

    YanıtlaSil
  5. Sevgili Serap Hanım;
    Güzel sözleriniz için teşekkür ederim. Mutfak Masalı'nı beğenmenize sevindim, yeni masallarda görüşmek üzere :)

    Sevgili Denise;
    Yaprak sarma senelerce benim de korkulu rüyam idi. 2-3 kere yaptıktan sonra eliniz alışacak ve tarifte anlattığım kadar kolay olduğunu göreceksiniz. Yemeklerimizin çok fazla el oyalayıp çok çabuk tüketilen tariflerden oluştuğunu biliyorum ama inanın bu lezzet için değiyor. Size şimdiden afiyet olsun :)

    YanıtlaSil